Konference se koná u příležitosti otevření nové části expozice Národního technického muzea a věnuje se dějinám fotografického zobrazení prostoru, barev a aspektu času a pohybu ve fotografii. Jejím účelem je podnítit výměnu zkušeností mezi odborníky z jednotlivých oblastí. Akce je však otevřená i široké veřejnosti. Akce navazuje na seminář Odkaz tříbarevné fotografie.
9:00-9:50 | registrace |
9:50 | úvodni slovo (Generální ředitel NTM Karel Ksandr, ředitel Muzea elektrotechniky a médií Hynek Stříteský) |
10:00-11:00 | komentovaná prohlídka nové expozice Interkamera, části Prostor a Pohyb (Petr Kliment: Národní technické muzeum) |
Pauza na kávu | |
11:20-12:20 | přednáška - Barevné fotografie v časopise National Geographic (Mark Jacobs: historik fotografie a sběratel z Madisonu, USA) |
Oběd | |
13:30-14:00 | komentovaná prohlídka nové expozice Interkamera, části Barva (Tomáš Štanzel: Národní technické muzeum) |
14:10-14:30 | přednáška - Ochrana, podmínky uložení a péče o barevné fotografie (Petra Vávrová, Štěpánka Borýsková, Libor Jůn) |
14:40-15:00 | přednáška - Dolejškova disertace „Theorie skládání barev a barvy komplementární“ a další fotografický výzkum (Jan Valenta: Katedra chemické fyziky a optiky, Universita Karlova) |
Pauza na kávu | |
15:20-15:40 | přednáška - Světelné obrazy A. V. Nováka (Jan Šejbl: Národní muzeum – Náprstkovo muzeum) |
15:50-16:10 | přednáška - Sbírka Finlay-Color negativů z Americké kolonie v Izraeli (Jan Hubička: Muzeum fotografie Šechtl a Voseček) |
16:20-16:40 | přednáška - Barevná fotografie v Národním památkovém ústavu (Ladislav Bezděk, Josef Slavíček: Národní památkový ústav) |
Pauza na kávu | |
17:00-17:30+ | komentovaná prohlídka expozice Fotografický ateliér (Petr Kliment, Tomáš Štanzel: Národní technické muzeum) |
Časopis National Geographic publikoval první ofsetem tištěnou barevnou fotografii v červnu 1914. Přesně sedm let potom, co se barevná fotografie stala komerčně zajímavou příchodem procesu Autochrome Lumière. Nejedná se o první časopis vydávající barevné fotografie, ale jako jediný postavil na barevné fotografii svou prestiž. Vydal nemalé zdroje na zkvalitňování technik zaznamenávání a reprodukování barevných fotografií. Dalších dvacet pět let National Geographic postupně přecházel na nové techniky barevné fotografie tak, jak přicházely na trh. V této prezentaci ukážeme historický vývoj využití barevné fotografie v National Geographicu od počátků až po nástup Kodachromu. Ukázky publikovaných fotografií budou demonstrovat kvality jednotlivých technik, zdůrazní jednotlivé pokroky a uvedou práce některých fotografů, kteří pracovali s médiem barevné fotografie.
Expozice navazuje na část "Fotografický ateliér" otevřenou v roce 2011. Tato první část představuje chronologický přehled historických fotografických technik od vynálezu fotografie v roce 1839 dodnes. V expozici si návštěvník sám může pomocí interaktivních fotoaparátů vyzkoušet, jaké možnosti měl fotograf při tvorbě snímku v době, kdy neexistovaly počítače - a co více - často ani nebyla k dispozici elektřina.
Nově otevřené pokračování "Prostor, barva, pohyb" představuje vývoj fotografické techniky a společenského uplatnění fotografie v oblastech, kam se fotografie postupně rozšířila díky technickému rozvoji média.
Stálé expozice "Fotografický ateliér" a Interkamera prezentují výběr sbírkového fondu NTM spravovaného v rámci Muzea elektrotechniky a médií NTM.
Americká kolonie vznikla roku 1881 jako samostatná křesťanská sekta poutníků z Ameriky a Švédska věřících v nový příchod Krista na přelomu milénia. Roku 1898 založili fotografické oddělení (American Colony Photo Department) a jejich první velká reportáž byla v říjnu téhož roku z triumfálního příjezdu Viléma II. Zisk z prodeje fotografií pak pomáhal zlepšit život v kolonii. Kolonie se rozpadla roku 1934 a její fotografické oddělení se změnilo v soukromou firmu s novým názvem „The Matson Photo Service“, která fungovala až do 70. let. Unikátní fotografie nejen zachycují známá místa a podstatné historické události z blízkého východu, ale vynikají i po technické a umělecké stránce. Najdeme mezi nimi stereofotografie, fotografie v infračerveném světle, rané barevné fotografie na autochromu i ručně kolorované diapozitivy. Celý archiv, čítající více než dvacet tisíc snímků, byl od 60. let postupně předáván Kongresové knihovně USA, která provedla jeho plnou digitalizaci v letech 2004–2005 a zpřístupnila jej široké veřejnosti. Během přípravy výstavy v Muzeu Šechtl a Voseček v Táboře v roce 2011 se ukázalo, že více jak 800 fotografií je pořízeno pomoci techniky Finlay Color. Přesto, že vypadají jako černobílé negativy, jedná se o barevné snímky. V původním postupu vznikl barevný obraz opatrným přiložením prohlížecí masky. Dnes je možné podobný postup provést digitálně a dosáhnout zajímavých výsledků. V přednášce seznámíme diváka s touto jedinečnou sbírkou a budeme diskutovat o možnosti digitálního zpracování rastrových barevných materiálů.
Disertační práce Václava Dolejška (1895-1945) - pozdějšího profesora Fyzikálního ústavu známého pracemi v oblasti rentgenové spektroskopie - obhájená roku 1920, je zajímavým dokumentem o hledání různých cest k praktické barevné fotografii. Přes svůj široký a teoretický název je práce velmi útlá a prakticky zaměřena - je v ní popsán pokus o realizaci barevné fotografie s použitím dvou černobílých fotografických desek a vhodného filtru. Dále bude přednáška doplněna nástinem historie pěstování vědecké fotografie na české Karlově (resp. Karlo-Ferdinandově) universitě od Vladimíra Nováka po Viktorína Vojtěcha a Viktora Teisslera.
Promítání diapozitivů – „světelných obrazů“ – bylo na konci 19. a v první polovině 20. století oblíbeným doplňkem přednášek na různá témata. Pro větší účinek byly diapozitivy často ručně kolorovány. Národní muzeum – Náprstkovo muzeum získalo v roce 2011 darem rozsáhlý soubor diapozitivů, které promítal ke svým četným přednáškám spisovatel a cestovatel Archibald Václav Novák (1895–1979). Kromě 868 diapozitivů je součástí souboru i 520 negativů, které sloužily k jejich výrobě, a 12 původních negativů z Novákových cest. Díky existenci zdrojových negativů je možné u řady diapozitivů určit, zda byl původní předlohou snímek autorský či převzatý, a v mnoha případech se dá určit i zdroj snímku. Na některých negativech jsou ještě dochovány původní poznámky pro koloristu. S využitím informací z Novákova díla a dalších pramenů je dále možné v rámci souboru rekonstruovat doprovod k jednotlivým přednáškám, určit, nakolik jsou kompletní a zasadit je do dalších souvislostí.
Přednáška Marka Jacobse se uskuteční za podpory velvyslanectví Spojených států amerických.